فرصت های شغلی برای متخصصان پایتون در سال ۲۰۲۱

ainews11
4 min readNov 11, 2021

--

این‌که کدام زبان برنامه‌نویسی را به صورت تخصصی می‌آموزیم در تعیین مسیر شغلی ما نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در انتخاب این زبان، مهم‌تر از پیش‌زمینه‌ قبلی، توجه به سطح تقاضاست. نکته‌ی دیگری که باید مدنظر قرار داد این است که بدانیم با تخصص در آن زبان چه کارهایی می‌توان انجام داد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم طی چندین مقاله، فرصت‌های شغلی موجود برای متخصصان انواع زبان‌های برنامه‌نویسی را معرفی کنیم. در این نوشتار که اولین قسمت از این مجموعه است، در فرصت های شغلی برای متخصصان پایتون صحبت خواهیم کرد.

تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی زیاد است، اما آشنایی با پایتون برای آن‌ دسته افرادی که به مهندسی علاقه‌مندند، درهای زیادی را باز می‌کند. بزرگ‌ترین مزیت پایتون، عمومی بودن آن است؛ بدین معنی که فرصت های شغلی برای متخصصان پایتون زیاد هستند. البته این مسئله یک جنبه‌ی منفی هم دارد و آن سردرگمی بین این انتخاب‌های متعدد است.

تحلیلگر GIS

تحلیل GIS (سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی)، حوزه‌های تحلیل داده، برنامه‌نویسی و نقشه‌نگاری را در هم ادغام می‌کند. وظیفه‌ی اصلی این متخصصان، تحلیل داده‌های فضایی به کمک نرم‌افزارهای نقشه‌برداری و همچنین، طراحی نقشه‌های دیجیتال بر اساس داده‌های جغرافیایی و داده‌های دیگر است. یادگیری پایتون مهارتی است که با از میان برداشتن زوائد کار و خودکارسازی فرآیند، مدیریت و تحلیل داده را برای کاربران GIS آسان می‌کند. در نتیجه این یکی از فرصت های شغلی برای متخصصان پایتون به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید

چگونه به یک متخصص هوش مصنوعی تبدیل شویم؟ راهنمای قدم به قدم برای شغل هوش مصنوعی

توسعه‌دهنده نرم‌افزار

یکی از فرصت های شغلی برای متخصصان پایتون این است که توسعه‌دهنده نرم‌افزار شوند. وظایف توسعه‌دهنده‌ نرم‌افزار شامل تشخیص، طراحی، نصب و آزمایش سیستم‌های نرم‌افزاری است که از ابتدا برای شرکت خاصی ساخته شده‌اند. این نرم‌افزارها طیفی گسترده دارند و علاوه بر نرم‌افزارهای داخلی که برای کمک به کارآیی کسب و کارها طراحی می‌شوند، سیستم‌هایی که به مشتریان بیرونی فروخته می‌شوند را نیز در بر می‌گیرد.

توسعه‌دهنده‌ها به جز ارائه‌ی سیستم نرم‌افزاری، مسئول نگهداری و به روزرسانی آن نیز هستند تا اطمینان حاصل کنند مشکلات امنیتی آن حل شده و قابلیت کاربرد با دیتابیس‌های جدید را نیز دارد. پایتون از زبان‌های رایج و پرکاربرد دنیای توسعه‌ی نرم‌افزار است. به همین دلیل، تسلط بر آن برای به دست آوردن شغل توسعه‌دهنده نرم‌افزار کلیدی است.

مهندس تضمین کیفیت

مهندس تضمین کیفیت یا QA مسئول طراحی آزمایشاتی است که مشکلات نرم‌افزار را قبل از راه‌اندازی مشخص می‌کنند. مهندسان QA هرگونه خطا و مشکل شناسایی شده طی این آزمایشات را تحلیل و برای بازبینی‌های بعدی مستندسازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید

با پایتون یک برنامه تشخیص گفتار بسازید

از دیگر وظایف مهندسان QA می‌توان به طراحی و اجرای آزمایشات جدید، گزارش نتایج و همکاری با توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار به منظور حل مشکلات برنامه‌ها اشاره کرد. بسته به ساختار درونی سازمان، این مهندسان می‌توانند سمت مدیریتی و اجرایی در دست داشته باشند. برای در دست داشتن شغل مهندسی تضمین کیفیت، باید بر زبان‌های برنامه‌نویسی همچون پایتون تسلط داشت؛ علاوه بر این، تجربه‌ی گسترده در حوزه‌ی توسعه و آزمایش نرم‌افزار نیز ضروری است.

توسعه‌دهنده فول استک

توسعه‌دهنده فول استک کسی است که با back-end و front-end نرم‌افزارها سر و کار دارد. توسعه‌دهنده‌های فول استک باید در زمینه‌های گوناگون از جمله کدنویسی، دیتابیس، طراحی گرافیک و مدیریت UI/UX تخصص داشته باشند تا در کارشان موفق باشند. این متخصصان، به اصطلاح عامه، آچار فرانسه‌ شرکت‌ها هستند که آماده‌اند در هر نقطه‌ای از فرآیند که لازم بود کمک ارائه دهند. در شرح شغل مهندسان فول استک، مهارت‌هایی همچون استفاده از فناوری‌ها و زبان‌های گوناگون به کاررفته در توسعه‌ی نرم‌افزار نیز به چشم می‌خورد. توسعه‌دهنده‌های فول استک نگاهی همه‌جانبه و جامع دارند، چون علاوه بر تجربه‌ی کاربر، کارکرد نرم‌افزارها را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

مهندس یادگیری ماشین

یکی از فرصت های شغلی برای متخصصان پایتون مهندسی یادگیری ماشین است. مهندس یادگیری ماشین فردی است در حوزه‌ی IT که با تمرکز بر پژوهش، ساخت و طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی خودران، سعی در خودکارسازی مدل‌های پیش‌بین دارد.

بیشتر بخوانید

مهارت‌های کاربردی برای مهندس یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

مهندسان یادگیری ماشین مسئول طراحی و تولید الگوریتم‌های هوش مصنوعی هستند که پس از آموزش، می‌توانند پیش‌بینی انجام دهند. اگر در حال حاضر به عنوان متخصص یادگیری ماشین فعالیت دارید، به فکر ارتقای مهارت‌هایتان به حوزه‌ی یادگیری عمیق باشید.

آن‌چه در این نوشتار مرور کردیم تنها چند نمونه از کارهایی هستند که می‌توان با پایتون انجام داد؛ با این حال، به خاطر داشته باشید که تنوع گزینه‌ها فراوان است و روز به روز به تعداد این کاربردها اضافه می‌شود.

به نظر شما چه شغلی را می‌توان به لیست فرصت های شغلی برای متخصصان پایتون که در این مطلب به آن اشاره شده، اضافه کرد؟

منبع: هوشیو

--

--