نقش هوش مصنوعی در بهبود جست و جو در گوگل

ainews11
6 min readOct 16, 2021

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا نتایج جست و جو در گوگل تا این اندازه دقیق هستند؟ هوش مصنوعی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. یکی از مهمترین کاربردهای اصلی آن موتورهای جست‌وجو اینترنتی یا همان جست و جو در گوگل است. تصحیح غلط‌های املایی، پیش‌بینی جست‌وجوی کاربر و بسیاری دیگر از قابلیت‌ها باعث شده تا جست‌وجو در اینترنت بسیار آسان شود.

گوگل حرف اول را در مدیریت حجم بالای جست‌وجو می‌زند. طبیعتاً، گوگل با پیاده‌سازی یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی، موجبات بهبود تجربه جست‌وجوی کاربر را فراهم ساخته است. حال این سوال مطرح می‌شود که هوش مصنوعی چگونه این تجربه را ارتقاء داده است؟

الگوریتم BERT چیست و چگونه به گوگل در درک بهتر جست‌وجوی کاربران کمک می‌کند؟

زمانی که صحبت از مکالمه و زبان به میان می‌آید، انسان بسیار بهتر از هوش مصنوعی بافت را درک می‌کند. گوگول با ساخت BERT سعی دارد این فاصله را کم کند.

در واقع، BERT با استفاده از یک شبکه عصبی، سوالات کاربران و بافت آن‌ها را بهتر می‌فهمد. گوگل، BERT را به یک فناوری متن باز تبدیل کرد، به عبارت دیگر همه می‌توانند از این فناوری برای ساخت سیستم پرسش و پاسخ اختصاصی استفاده کنند.

مدل BERT به جای پردازش جداگانه کلمات، تمام کلمات مورد جست‌وجو را یک جمله [یا عبارت] درنظر می‌گیرد. سیستم کلماتی مانند «to» یا «for» را بهتر می‌فهمد. این قابلیت، تجربه جست‌وجو کاربران را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد زیرا درخواست جست‌وجو به شیوههای «انسانی» نزدیک‌تر شده است.

به عبارت دیگر به جای استفاده از صفحه‌کلید برای پیدا کردن مرتبط‌ترین نتایج، می‌توانید جست‌وجوی خود را به صورت محاوره‌ای و به زبان طبیعی انجام دهید.

جست و جو در گوگل و استفاده از سرویس غلط‌یاب هوش مصنوعی

یکی از قابلیت‌هایی که اغلب نادیده می‌گیریم، قابلیت تصحیح غلط‌های املایی در گوگل است. سرویس غلط‌یاب گوگل از هوش مصنوعی برای تصحیح خودکار غلط‌‌های املایی کاربران استفاده می‌کند. این قابلیت به نوبه خود، به موتور جست‌وجو کمک می‌کند تا نتایج بهتری نمایش دهد.

گوگل برای پیاده‌سازی این قابلیت از فناوری‌ای به نام شبکه عصبی مصنوعی استفاده می‌کند. شبکه عصبی مصنوعی اساساً شبکه‌ای متشکل از نودهای به هم پیوسته است که عملکردی شبیه عملکرد نورون‌ها و سیناپس‌های مغز انسان دارند.

گوگل می‌تواند غلط‌های تایپی کاربران را با استفاده از هوش مصنوعی و این شبکه عصبی شناسایی و تصحیح کند. اگرچه، دقت آن ۱۰۰% نیست، اما در مقایسه با اوایل راه‌اندازی موتور جست‌وجوی گوگل، پیشرفت چشمگیری داشته است. در واقع، اگر به دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که قابلیت تصحیح غلط املایی می‌تواند بافت عبارت‌های مورد جست‌وجو را نیز تعیین کند.

برای مثال اگر عبارت «specially odored flowers یا گل‌های خوشبوی خاص» را جست‌وجو کنید، گوگل هیچ چیزی را در عبارت جست‌وجو تغییر نمی‌دهد، زیرا در زبان طبیعی، «بو» و «گل» در کنار هم استفاده می‌شوند.

با این حال، اگر عبارت « specially odored doors یا در‌های خوشبوی خاص» را جست‌وجو کنید، گوگل تشخیص می‌دهد که منظور شما «odored خوشبو» نیست، بنابراین به طور خودکار آن را به « orderedسفارشی» تغییر می‌دهد.

نقشه گوگل‌ و هوش مصنوعی

امروزه نقشه گوگل (Google Maps) یکی از پرکاربردترین سیستم‌های مسیریابی است. بسیاری از ویژگی‌های نقشه گوگل‌ مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. از بروز‌رسانی‌های لحظه به لحظه وضعیت ترافیکی، تا ویژگی‌هایی مانند نمای زنده (Live View)، همه‌ی قابلیت‌های نقشه گوگل مبتنی بر الگوریتم‌های هوش مصنوعی است. در نقشه گوگل حتی ردیابی دوستان از طریق موقعیت مکانی آن‌ها نیز امکان‌پذیر شده است.

در این میان، یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های نقشه گوگل، تعیین میزان «شلوغی» است. اگر مکانی مانند یک کافی‌شاپ محلی را در نقشه گوگل جست‌وجو کنید، گوگل اطلاعاتی از میزان شلوغی آن مکان در همان لحظه به شما ارائه می‌دهد. بیشتر اوقات، این آمار دقیق است زیرا گوگل از الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی و داده‌های موقعیت مکانی برای بدست آوردن این اطلاعات استفاده می‌کند.

ادغام نقشه گوگل با هوش مصنوعی در دوران همه‌گیری کرونا، بسیار مفید واقع شد زیرا اگرچه، اوضاع به تدریج به روال عادی بازمی‌گردد، اما اکثر مردم کماکان به دنبال اجتناب از ازدحام هستند.

علاوه بر اینها، قابلیت‌های جدید نقشه گوگل، از جمله نمای زنده، از هوش مصنوعی برای راهنمایی دقیق کاربر در فضای‌های داخلی مانند مراکز خرید، فرودگاه‌ها و ایستگاههای راه‌آهن استفاده می‌کند. بدون هوش مصنوعی اسکن میلیاردها عکس از نمای خیابان‌ها که برای پیاده‌سازی این ویژگی مورد نیاز بود، میسر نمی‌شد.

هوش مصنوعی و یادگیری عمیق اطلاعات بیشتری در مورد تصویر در اختیار کاربر قرار می‌دهند

یکی دیگر از ویژگی‌های پرکاربرد جست و جو در گوگل، قسمت تصاویر است. سوال مورد نظر شما هرچه باشد، پس از نمایش نتایج، می‌توانید با کلیک روی بخش تصاویر به راحتی یک تصویر مرتبط پیدا کنید.

از طرف دیگر، Google Images با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، اطلاعات مربوط به تصویر را نیز نمایش می‌دهد. برای مثال، اگر به دنبال یک تفرجگاه نزدیک هستید، در نتایج جست‌وجو ممکن است تصویری از یک حوضچه یا فضای سبز ظاهر شود. با کلیک روی آن تصویر، گوگل به طور خودکار اطلاعات مربوط به آن مکان، از جمله نام حوضچه محل آن را نمایش می‌دهد.

گوگل حتی ممکن است اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد و تجربه جست‌وجوی شما را بهبود بخشد. و همه اینها با هوش مصنوعی امکان‌پذیر شده است.

گوگل لنز به هوش مصنوعی مجهز می‌شود

گوگل لنز (Google Lens) یکی دیگر از نرم‌افزارهای پرکاربرد گوگل است. با این نرم‌افزار، کاربر می‌تواند با گرفتن دوربین بر روی اجسام، علاوه بر دریافت اطلاعات در مورد آن شی، کارهای بسیار دیگری از قبیل انجام تراکنش‌ها، انتخاب متن، و موارد مشابه انجام دهد. به بیان ساده، قابلیت‌های فراوانی که این نرم‌افزار ارائه می‌کند، همه به دلیل پیاده‌سازی هوش مصنوعی میسر شده‌اند.

گوگل لنز می‌تواند تجربه خرید بهتری برای افراد رقم بزند. اگر به لباس یا لوازم خاصی علاقه دارید، کافی است گوگل لنز را باز کرده و دوربین خود را به سمت آن بگیرید. این نرم‌افزار با استفاده از پایگاه داده‌های کلان خود، موارد مشابهی از لحاظ رنگ، بافت و سبک، و هر دسته‌بندی که انتخاب کنید، نمایش می‌دهد.

علاوه بر این، به کمک هوش مصنوعی، گوگل لنز می‌تواند متن دست نویس را کپی کرده یا حتی آن را مستقیماً در رایانه بچسباند.

بسیاری از ویژگی‌های برنامه‌ Google Photos نیز مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، ویژگی‌هایی از قبیل ایجاد نسخه‌های سینمایی سه بعدی از عکس‌های شخصی یا ویژگی خاطرات (Memories). این برنامه می‌تواند از طریق عملکرد تشخیص چهره‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی، عکس‌هایی که از فردی خاص دارید، پیدا کند.

بهبود جست و جو در گوگل

همانطور توضیح دادیم، هوش مصنوعی نقش بسزایی در بهبود تجربه جست و جو در گوگل ایفا کرده است. با این حال، علی‌رغم پیشرفت سریع این فناوری، جست و جو در گوگل هنوز هم در برخی موارد دچار اشتباه می‌شود.

اگر تو حوزه سئو مشغول هستید و با گوگل سر و کار دارید، به نظر شما چه الگوریتم دیگری از گوگل با هوش مصنوعی در ارتباط است و در مقاله نیامده است؟ در قسمت کامنت همین مقاله برایمان بنویسید.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

منبع: هوشیو

--

--