چطور یک مقاله هوش مصنوعی بنویسیم؟

ainews11
8 min readJul 15, 2021

--

چگونه یک مقاله هوش مصنوعی را شروع کنیم؟ هنگام نوشتن یک مقاله هوش مصنوعی، انتخاب موضوع اولین کاری است که باید انجام دهید. موضوع باید برای نویسنده آشنا باشد و از سوی دیگر، باید به همان اندازه برای خواننده جالب و گیرا باشد. برای رسیدن به این سطح، ابتدا اطمینان حاصل کنید که موضوع مقاله هوش مصنوعی شما مرتبط و به‌روز و البته علمی باشد. درباره موضوعی که هزار بار در حوزه هوش مصنوعی بحث شده است، مقاله ننویسید و سعی کنید در پی موضوعات بکر و کارنشده باشید. در ادامه این مقاله، ۱۰ گام برای نوشتن یک مقاله هوش مصنوعی برای مجلات علمی پژوهشی را مرور می‌کنیم.

به یاد داشته باشید که هنگام نوشتن یک مقاله هوش مصنوعی علمی پژوهشی، نکته مهم این است که یک فرضیه آزمایش شود و مقاله‌ها در پی اثبات فرضیه‌ها نیستند. فرمول ۱۰ مرحله‌‌ای برای نوشتن یک مقاله هوش مصنوعی که علمی پژوهشی است، می‌تواند برای هر کسی که قصد نوشتن مقاله دارد، مفید باشد.

۱. بیانیه ‌‌چشم‌انداز بنویسید

پیام اصلی مقاله شما چیست؟ شما باید بتوانید آن را در یک جمله بیان کنید و این جمله همان بخشی است بیانیه شما درباره موضوع اصلی مقاله را بازگو می‌کند و در طول مقاله چند بار به آن ارجاع خواهید داد. مقاله خود را به عنوان فرضیه‌ای در نظر بگیرید که قرار است آن را به بحث بگذارید. شما باید در یک جمله، بیانیه خود را مطرح کنید. اگر نتوانید در یک جمله آن کشف کلیدی و دستاورد خود را بیان کنید، پس آماده نوشتن مقاله نیستید.

بیانیه ‌‌چشم‌انداز مقاله شما، در حقیقت تصمیم مهم بعدی شما را مشخص می‌کند: اینکه می‌خواهید مقاله‌تان را به کجا ارسال کنید؟ هر ژورنالی روی موضوع خاصی تمرکز دارد و بخش‌‌‌های مختلفی دارد. تصمیم‌گیری قبل از نوشتن یک کلمه، باعث صرفه‌جویی در وقت شما خواهد شد. پس از انتخاب ژورنال، وب‌سایت آن را برای آیین نامه مربوط به نگارش مقاله بررسی کنید. سعی کنید شرایط نگارش و ویرایش مقاله از نظر قالب‌بندی، محدودیت‌‌‌های طول و ارقام را به خاطر بسپارید.

۲. برای نوشتن مقاله هوش مصنوعی از ابتدای مقاله شروع نکنید!

از نظر منطقی، شروع مقاله با نوشتن چکیده یا حداقل مقدمه اتفاق می‌افتد. اما در عمل این طور نیست و در نهایت، داستانی کاملاً متفاوت از آنچه تصور می‌کردید قرار است تعریف کنید را بیان می‌کنید. اگر مقاله هوش مصنوعی خود را با مقدمه شروع کنید، تا زمان نوشتن هر چیز دیگری، احتمالاً باید هر دو بخش را دوباره بنویسید.

۳. نوشتن درباره شکل‌ها و نمودارها را در اولویت بگذارید

ارقام بهترین مکان برای شروع هستند، زیرا ستون فقرات مقاله شما و جزء اصلی آن را تشکیل می‌دهند. برخلاف شما، خوانندگان مقالات ممکن است یک سال یا بیشتر با این تحقیقات زندگی نکرده باشند. بنابراین، اولین شکل یا نموداری که در مقاله می‌آید، باید خواننده را برانگیزاند تا درباره کشف شما اطلاعاتی کسب کنند.

یک رویکرد کلاسیک که نویسندگان از آن استفاده می‌کنند، «تصویرسازی» است که در آن همه فرایندهای پروژه و هرکجا اعداد و ارقامی وجود داشته باشد، روی جدول‌ها، تصاویر و نمودارها به نمایش درمی‌آیند. این کار را می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای گوناگون انجام داد. یک روش این است که بیانیه ‌‌چشم‌انداز را در اولین تصویر قرار دهید و تمام نتایج خود را در بخش‌‌‌های بعدی مقاله هوش مصنوعی خود قرار دهید. برای شروع، بسته به عنوان هر جدول یا نمودار، به سادگی داده ها را وارد کنید و شبیه‌‌‌‌سازی‌ها را با مثال شرح دهید.

۴- بخش روش انجام پژوهش را بنویسید

از بین تمام بخش‌‌‌‌‌های یک مقاله علمی پژوهشی، بخش متدولوژی و روش انجام پروژه همزمان ساده‌ترین و مهم‌‌‌‌‌‌ترین بخش برای نوشتن یک مقاله هوش مصنوعی دقیق است. هر نتیجه‌‌ای در مقاله شما باید براساس بخش روش‌ها قابل تکرار باشد. بنابراین اگر یک روش آزمایشی کاملاً جدید ایجاد کرده‌‌‌‌‌‌‌اید، آن را با جزئیات سخت‌گیرانه، از جمله تنظیمات، کنترل‌ها و پروتکل‌‌‌‌‌ها را بنویسید. اگر در حال انجام مطالعه قبلی هستید، نیازی به تکرار همه این جزئیات نیستف چرا که در بخش منابع و مآخذ به آن ارجاع خواهید داد.

یک اشتباه رایج هنگام نوشتن بخش روش‌‌‌‌‌ها، این است که گاهی نویسندگان قسمتی از نتیجه‌گیری مقاله را نیز در این بخش ذکر می‌کنند. باید به خاطر داشته باشید که بخش روش‌ها یا متدلوژی پژوهش شما، به سادگی روشی است که پژوهش شما بر اساس آن انجام گرفته است. بخش روش‌ها یکی از مواردی است که دانستن ژورنالی که مقاله را می‌خواهید برای آن بفرستید، مهم است. برخی از ژورنال‌ها، بخش روش‌ها را در بخش مقدمه و نتایج ادغام می‌کنند. مجلات دیگر بخش روش‌ها را در انتهای مقاله قرار می‌دهند. بسته به اینکه بخش روش‌‌‌‌‌ها کجای مقاله شما قرار می‌گیرد، محتوای نتایج و بخش بحث و تحلیل ممکن است کمی متفاوت باشد.

۵- بخش نتایج و بحث را بنویسید

در بعضی مجله‌‌‌‌‌ها، دو بخش نتایج و بحث و تحلیل، از یکدیگر جدا و مستقل هستند. با این حال، در بعضی مجلات نیز این دو بخش با یکدیگر ادغام می‌شوند. این بخش باید عمده مقاله شما را از طریق تحلیل و آوردن نمونه‌‌‌های گوناگون اطلاعات در شکل‌ها و نمودار‌ها را شامل شود. پس از پایان این بخش، شما یک طرح کلی از مقاله هوش مصنوعی خود در اختیار دارید! در این بخش، فرصت خوبی برای شروع نوشتن چند پاراگراف در مورد هر شکل وجود دارد. توضیحاتی که در این بخش می‌نویسید، سه ویژگی اصلی باید داشته باشند: ۱. نتیجه‌گیری‌‌‌های شما باید فاقد تفسیر باشد؛ ۲. نتیجه‌گیری‌‌‌های شما باید با فرضیه شما همراستا باشد؛ و ۳. تحلیل و بررسی شما باید در چارچوب موضوعی باشد که از ابتدای مقاله روی آن متمرکز شده‌اید.

در تحلیل‌‌‌‌‌ها، هر زمان ممکن شد، باید کمی خاص و منحصربه‌فرد باشید، به‌ویژه هنگام مقایسه پژوهش خود با پژوهش‌‌‌های قبلی. علاوه بر این، هرگونه خطای آزمایشی نیز باید محاسبه شود و نمودار‌‌‌های خطا باید همراه با تجزیه و تحلیل‌‌‌های اصلی، در نتایج تجربی پژوهش گنجانده شود. شما می‌توانید از این بخش برای کمک به خوانندگان در درک چگونگی انطباق پژوهش شما در متن سایر کارهای در حال انجام و توضیح نحوه مطالعه شما کمک کنید. این بخش باید به آرامی و گام‌به‌گام خواننده را به سوی نتیجه هدایت کند.

۶. بخش نتیجه‌گیری را بنویسید

اکنون می‌توانید زمان خود را روی به نوشتن بخش نتیجه‌گیری مقاله هوش مصنوعی خود بگذارید. در بخش نتیجه‌گیری است که شما باید بحث اصلی را جمع‌بندی کنید و اطلاعاتی را که در متن مقاله ارائه داده‌‌‌‌‌‌‌اید، به طور خلاصه همراه با نتایج خود بیان کنید. سعی کنید نتیجه‌گیری را جامع اما کوتاه بنویسید. اطلاعات مهم را فراموش نکنید و همه آنچه که قبلاً نوشتید را خلاصه کنید. شما باید در بخش نتیجه‌گیری، بر مهم‌‌‌‌‌‌ترین یافته‌‌‌های مطالعه خود تأکید کنید و دلیل اهمیت آن‌ها را بیان کنید. آنچه را آموخته‌اید، بیان کنید و با مهم‌‌‌‌‌‌ترین نکته‌‌ای که می‌خواهید خواننده از مقاله به عنوان نتیجه و ثمره پژوهش برگیرد، سخن خود را پایان دهید. یک خواننده باید بتواند از بخش نتیجه‌گیری، حرف اصلی پژوهش شما یعنی نتایج و اهمیت آن را درک کند.

ممکن است بخواهید برای کمک به خوانندگان خود در درک دیدگاه خود، بازتابی از ایده خود را در نتیجه گیری بیاورید. برای این کار، باید یک بیانیه قوی ارائه دهید که بیانگر نظر شما باشد. این بیانیه از مقدمه شما باید جریان یابد و درک بهتری از بحث اصلی را برای خوانندگان شما فراهم ‌کند.

۷. اکنون مقدمه مقاله را بنویسید

مقدمه اولین بخش از مقاله شماست، اما همانطور که گفته شد، در گام اول نوشته نمی‌شود. در بخش مقدمه می‌بایست شمای کلی از پژوهش خود را ارائه دهید. اینکه چرا به سراغ چنین موضوعی برای پژوهش رفته‌اید؟ و اهداف شما از انجام این پژوهش چه بوده است؟ در این بخش معمولا بیان مسئله و اهداف را باید ذکر کنید. فراموش نکنید که همه مجله علمی پژوهشی برای پذیرش مقاله هوش مصنوعی از فرمول‌‌‌های مشابهی پیروی می‌کنند. به این معنا که همه مقالات باید بخش‌‌‌های اصلی همچون چکیده، کلمات کلیدی، مقدمه، بحث و تحلیل، نتیجه‌گیری و منابع را در خود داشته باشند. مقدمه دیدگاهی از تحقیقات شما را ارائه می‌دهد؛ یعنی مسئله مورد بحث شما را در یک زمینه بزرگ‌‌تر تعریف می‌کند. در این بخش از مقاله هوش مصنوعی دستاوردهای سایر گروه‌‌‌های تحقیقاتی و مقالات دیگر بررسی می‌شوند و اینکه هر پژوهش برای پیشبرد مسئله چه کاری انجام داده است، مرور می‌گردد. در این بخش، فرضیه شما در دید مخاطب روشن‌‌تر می‌شود، که ممکن است شامل انتظارات شما و اهداف‌تان در مورد آنچه مطالعه به مجموعه دانش کمک می‌کند باشد. بیشتر ارجاعات شما به منابع در مقدمه قرار خواهد گرفت.

۸. منابع را جمع‌آوری و منظم کنید

اولین کاری که هر نویسنده مقاله هوش مصنوعی باید انجام دهد، انتخاب یک برنامه خوب برای مدیریت مرجع الکترونیکی است. در حال حاضر بسیاری از این برنامه‌ها به صورت رایگان برای سیستم عامل‌‌‌های گوناگون در دسترس است، اما اغلب گروه‌‌‌های تحقیقاتی (یا PI ها) از یک برنامه واحد استفاده می‌کنند. اگر همه محققان از یک برنامه مدیریت یکسان استفاده کنند، ویرایش مقاله‌‌‌های علمی پژوهشی آسان‌‌تر خواهد بود.

بخش منابع به دو شکل در مقاله نمایان می‌شود:

  1. ارجاع داخل متن
  2. پی‌نوشت‌ها
  3. منابع و مآخذ پایانی

هر یک از این نوع ارجاعات روش متفاوتی از ذکر منبع است و فرمت آن بستگی به مجله‌‌ای دارد که مقاله خود را برای آن می‌فرستید. برای جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی، پیش از یادداشت‌برداری و مرجع‌نویسی، حتما از روش ارجاعات هر مجله آگاهی کسب کنید.

۹. چکیده مقاله هوش مصنوعی خود را بنویسید

بعد از مقدمه مقاله، نوبت به بخش چکیده می‌رسد. چکیده از این جهت اهمیت دارد که نقش یک آسانسور را برای مقاله شما ایفا می‌کند. بیشتر چکیده‌ها ۱۵۰-۳۰۰ کلمه است که تقریباً ۱۰ تا۲۰ جمله را شامل می‌شود. مانند هر خلاصه خوب، چکیده یک مقاله علمی پژوهشی باید اهمیت زمینه و موضوع تحقیق شما را مشخص کند، در این بخش شما باید چالشی را که پژوهش شما به آن پاسخ می‌دهد، با بیانی قوی تشریح کنید. چکیده حاوی راهکاری است که چگونگی حل مسئله توسط پژوهش شما و تأثیر احتمالی آن در آینده را توصیف می‌کند. هر جمله‌‌ای در این بخش باید به صورت خلاصه نوشته شود. لازم به یادآوری است که چکیده مقاله‌‌‌های علمی پژوهشی همه مجلات در نتایج موتورهای جستجو گنجانده می‌شود، پس سعی کنید پیش از نوشتن چکیده، همه جوانب امر را به‌خوبی بسنجید.

۱۰. عنوان مقاله را پس از پایان مقاله انتخاب کنید!

عنوان مقاله باید موضوع اصلی مقاله را به تصویر بکشد. عنوان مقاله هوش مصنوعی شما باید در عین مختصر بودن، حاوی اصلی‌‌‌‌‌‌ترین مفاهیمی باشد که در مقاله درباره آن بحث کرده‌اید. به عبارت دیگر، عنوان خوب برای یک مقاله علمی پژوهشی، باید جامع و مانع باشد. از آنجا که همه مقالات علمی پژوهشی در پایگاه‌‌‌های پژوهشی و به صورت آنلاین در اختیار علاقه‌مندان و دانشجویان و اساتید قرار می‌گیرد، سعی کنید واژه‌‌‌های درست و دقیقی را در عنوان قرار دهید. اگر کسی به موضوع شما علاقه‌مند باشد، چه عبارت یا کلمات کلیدی را در موتور جستجو تایپ می‌کند؟ اطمینان حاصل کنید که این کلمات در عنوان شما گنجانده شده‌اند.

منبع: هوشیو

--

--