Perlmutter ؛ سریع‌ترین هوش مصنوعی جهان در تلاش برای ساخت نقشه سه‌بُعدی از جهان هستی

ainews11
3 min readSep 1, 2021

آمریکا موفق به ساخت یکی از قدرتمندترین ابرکامپیوترهای دنیا شده است. این ابرکامپیوتر از Perlmutter، هوش مصنوعی خارق‌العاده‌ی خود استفاده می‌کند تا به چالش‌برانگیزترین پروژه‌های موجود، از حوزه‌ی فیزیک نجومی و علوم جوی گرفته تا فناوری‌های انرژی پاک، کمک کند.

سیستم Perlmutter، ابرکامپیوتر Cray EX از شرکت Hewlett-Packard، در «مرکز محاسبات علمی تحقیقات انرژی ملی»، یکی از بخش‌های آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی، رونمایی شد. طبق گزارش Nvidia، Perlmutter سریع‌ترین سیستم هوش مصنوعی دنیاست؛ شرکت سازنده‌ی تراشه Nvidia مسئول ساخت بیشتر سخت‌افزارهای گرافیکی این سیستم بوده است.

دیوید ترک، معاون اول وزارت نیرو، در مراسم رونمایی Perlmutter گفت: «ابرکامپیوتر Perlmutter الهام‌بخش نسل بعدی دانشمندان و نوآوران بوده و با فراهم آوردن محاسبات علمی، این فرصت را در اختیار آمریکا و وزارت نیرو قرار می‌دهد تا بزرگ‌ترین سؤالات ما را پاسخگو باشند.»

وی ادامه داد: «با ارتقاء و به کارگیری پلتفرم‌های محاسباتی از این دست، آزمایشگاه‌های ملی بهتر خواهند توانست برای دشوارترین مسائل روز، از تغییر آب و هوا گرفته تا امنیت سایبری، راه‌حل ارائه دهند.»

به گفته‌ی Nvidia، این ماشین مجهز به ۶۱۵۹ واحد پردازش‌گر مرکزی A100 Tensor می‌باشد که به آن اجازه می‌دهند در هر ثانیه، حدود ۴ اگزافلاپ یا یک کویینتیلیون (۱۰ به توان ۱۸) عملیات ممیز-شناور انجام دهد.

نامگذاری سیستم Perlmutter

نام این سیستم از سائول پرلماتر، دانشمند حوزه‌ی فیزیک نجوم و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، گرفته شده است. به گزارش SiliconANGLE، Perlmutter بلافاصله بعد از رونمایی مشغول کار روی تولید نقشه‌ای سه بُعدی از جهان هستی شد.

بدین منظور، لازم است داده‌های حاصل از «ابزار طیف‌یابی انرژی تاریک» توسط Perlmutter پردازش شوند؛ این ابزار توسط همین آزمایشگاه ساخته شده و در هر تصویر (برآورد) می‌تواند تا ۵۰۰۰ کهکشان را ثبت کند.

کاربرد دیگر Perlmutter در پروژه‌ای است که تعاملات زیراتمی منشأ نورهای سبز را مورد مطالعه قرار می‌دهد تا بلکه بتواند به فناوری عالی ذخیره‌ی باتری دست یابد، فناوری‌ای که آغازگر تولید سوخت‌های زیستی می‌باشد.

داین هریس، مدیر ارشد بازاریابی محصولات Nvidia، می‌گوید: «شبیه‌سازی تعدادی اتم در بازه‌ی زمانی چند نانوثانیه‌ای با برنامه‌هایی همچون Quantum Espreeso مستلزم ریاضیاتی پیچیده است که ابرکامپیوترهای قدیمی به سختی از پس آن برمی‌آیند. اما ادغام شبیه‌سازی‌های دقیق آن‌ها با یادگیری ماشینی به دانشمندان اجازه می‌دهد اتم‌های بیشتری را در زمان‌های طولانی‌تر مورد مطالعه قرار دهند.»

وی ادامه می‌دهد: «هسته‌های پردازش‌گر تنسور A100 این ابرکامپیوتر صرفاً متناسب با همین هدف طراحی شده‌اند؛ این هسته‌ها می‌توانند ریاضیات ممیز-شناور دقت مضاعف که برای شبیه‌سازی ضروری هستند و محاسبات دقت‌ آمیخته که در یادگیری عمیق کاربرد دارند، را انجام دهند.»

دکتر پرلماتر می‌گوید: «عصر حاضر فرصتی طلایی برای ادغام علوم با قدرت ابرکامپیوترها به شمار می‌رود، شاید بدین خاطر که اکنون علم قابلیت این را دارد که داده‌های بسیار زیاد جمع‌آوری کرده و همه را یک‌جا نگه دارد.»

«این ابرکامپیوتر دقیقاً همان چیزی است که برای مدیریت این دیتاست‌های بزرگ لازم داریم. به همین دلیل می‌توانیم منتظر کشفیاتی جدید در حوزه‌های کیهان‌شناسی، میکروبیولوژی، ژنتیک، تغییرات جوی، علم مواد و تقریباً همه‌ی عرصه‌های علمی دیگر، باشیم.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو

--

--