جدیدترین تکنیک رنگ آمیزی عکس از واکنش پوست در برابر نور برای کسب بهترین نتیجه استفاده می‌کند

ainews11
3 min readApr 27, 2021
هوش مصنوعی

تکنیک رنگ آمیزی عکس قدیمی مدتی است که نظر محققان را به خود جلب کرده و بیش از آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد، اهمیت دارد. حدود یک قرن پیش، زمانی که برای اولین‌بار انتشار تصاویر و بنرهای تبلیغاتی فیلم‌ها مدتی پیش از پخش آن‌ها، رایج شد، افراد در انجام این‌کار با چالش‌های زیادی روبه‌رو شدند. با توجه به محدودیت سیاه‌‎و‌سفید عکس‌ها و فیلم‌برداری‌ها، متخصصان تلاش می‌کردند تا بتوانند به طیف رنگی واقعی دست پیدا کنند تا تصاویر چهره‌های مشهور به بهترین شکل ممکن نزدیک به واقعیت باشد.

امروزه با تکنیک رنگ آمیزی عکس جدیدی که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است، این امکان وجود دارد که رنگ تصاویر به بهترین شکل تنظیم شود. این تکنیک حتی توان بازسازی تصاویر خیلی قدیمی و تبدیل کردن آن‌ها به عکس‌های مدرن امروز را هم دارد. با این روش موانعی که از قدیم بر سر راه تصویربرداران وجود داشته و بسیاری از آن‌ها به دلیل آماتور بودن ابزار کارشان بوده از سر راه برداشته شده است.

توضیح تخصصی این تکنیک رنگ آمیزی این است که با استفاده از ماهیت ارتوکروماتیک سیستم جدید، تمام نورهای شناسایی شده را بدون هیچ فیلتری در تصویر می‌گنجاند. این تکنیک رنگ آمیزی تابه‌حال سر‌و‌صدای زیادی به‌پا کرده است. یکی از تصاویر آبراهام لینکلن، رئیس جمهور اسبق آمریکا، توسط این سیستم بازسازی شده است و نتیجه این بوده که تصویر جدید رنگی و بسیار با کیفیت شده است. با مشاهده تصویر جدید می‌توان فهمید که تصویر قدیمی حتی از خود واقعی آبراهام لینکلن هم پیرتر به نظر می‌رسیده و در واقع صورت او هرگز آنقدر چین‌وچروک نداشته که در تصویر قدیمی دیده می‌شده است.

در دنیای مدرن، به‌ویژه با کمک برنامه‌های گرافیکی کامپیوتری، تکنیک‌های پیشرفته‌تر عکاسی از این تکنیک بهره می‌برند و تصاویر باکیفیتی ارائه می‌دهند. نور تمایل دارد که به سطح پوست انسان نفوذ کند و گوشت زیر پوست را هم روشن کند. این روشنایی به از بین بردن چین‌و‌چروک‌های صورت که در تصاویر مربوط سال‌های گذشته بسیار پررنگ‌تر دیده می‌شدند، کمک می‌کند.

در سال‌های اخیر، تکنیکی به نام Time-Travel Rephotography توانسته از دو طریق به ارتقاء کیفیت تصاویر قدیمی کمک کند؛ یکی با رنگی کردن آن‌ها و دیگری با بهره بردن از داده‌های مربوط به تصاویری که با دوربین‌های مدرن امروزی گرفته شده است. با این روش‌هاست که می‌توان در پروسه ارتقاء کیفیت تصاویر قدیمی، پوست افراد و رنگ آن‌را به بهترین شکل ممکن بازسازی کرد.

این تکنیک رنگ آمیزی توسط تیمی از محققان دانشگاه واشنگتن و بارکلی کالیفرنیا ایجاد شده است. در این تکنولوژی از بایگانی پرتره‌های دیجیتال معاصر برای بازسازی و تولید تصاویر مربوط به خواهر و برادرها استفاده می‌شود و محوریت اصلی آن استفاده از وجوه مشترک تصاویر افراد است.

همچنین در تکنولوژی Time-Travel Rephotography نقوص موجود در عکس‌های قدیمی، مانند لک‌ها، نقطه‌ها و خطوط و رنگ‌رفتگی‌ها، شناسایی می‌شوند و با استفاده از داده‌های موجود که مربوط به عکس‌های افراد دیگر و شبیه به نمونه اصلی است، اصلاح می‌شوند.

این تکنیک کمک می‌کند تا درک بهتری از چهره واقعی شخصیت‌های برجسته قدیمی داشته باشیم. البته تیم محققان تاکید کردند درصد خطای سیستم هنوز زیاد است و شاید تصویر بازسازی شده با تصویر اصلی فردی که در گذشته زندگی می‌کرده، تفاوت زیادی داشته باشد. در واقع هرچه هوش مصنوعی پیشرفت می‌کند، نیاز به دقیق‌تر شدن آن‌هم بیش‌از‌پیش ضروری می‌شود.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.
منبع: هوشیو

--

--