دستیاران دیجیتال که خود را با نیازهای هر فروشگاه تطبیق می‌دهند

ainews11
4 min readJul 25, 2021

پاندمی کرونا به ما آموخت که تقریباً همه شرکت‌ها در نهایت مجبور به فروش محصولات خود در اینترنت هستند. ربات‌ها فناوری هستند که تجارت الکترونیک را تسهیل می‌کنند. این ربات‌ها می‌توانند دستیاران دیجیتال باشند که به سوالات مشتریان در مورد کالاهایی فروخته‌شده پاسخ می‌دهند، به افراد کمک می‌کنند تا مکان محصول موردنیاز خود را پیدا کنند و همچنین پشتیانی مشتری در روند خرید را برعهده می‌گیرند.

جوردی کابوت، محقق دانشگاه کاتالونیای اوبرتا (UOC) که بنیان‌گذار شرکت Xatkit است، اظهار داشت:«چت‌بات‌ها همیشه و همه‌جا، ۲۴ ساعت شبانه روز و ۳۶۵ روز سال در هر زبانی در دسترس هستند.» این فناوری مدتی است که در شرکت‌های بزرگ به کار گرفته شده و اکنون نیز به کمک کسب‌وکارهای کوچک و متوسط آمده تا مزیت‌های رقابتی بیشتری در دنیای دیجیتال برای آن‌ها ایجاد کند. در حقیقت، استفاده از ربات‌ها در حال افزایش است و این نوع از هوش مصنوعی در حال حاضر بیش از ۴۰٪ از ترافیک اینترنت را ایجاد می‌کند.

در واقع Xatkit یک بخش جدید از دانشگاه کاتالونیاست که ربات‌های از پیش آموزش دیده برای تجارت الکترونیک طراحی می‌کند. ربات‌ها پس از نصب در فروشگاه‌ها، کالاهایی را که فروخته می‌شوند، شناسایی می‌کنند و به نحوی تنظیم شده‌اند که به طور خودکار به مشتریانی که به آن فروشگاه می‌آیند کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند خود را آموزش دهند. کابوت اظهار دارد: «ربات‌های ما می‌توانند هر کاری که یک فروشنده انسانی انجام می‌دهد را انجام دهند. برای مثال محصولات را به مشتریان پیشنهاد دهند، تخفیفات را به مشتریان اعلام کنند و حتی وقتی مشتری محصولی را تقاضا کند که در فروشگاه موجود نیست، به مسئول مربوطه اطلاع می‌دهند.»

فراتر از تجارت الکترونیکی: دستیاران دیجیتال از متن یا تلفن استفاده می‌کنند

دستیاران دیجیتال (که اصطلاحاً به آن‌ها چت‌بات گفته می‌شود) فقط مکالمات انسانی را در پنجره‌های چت شبیه‌سازی نمی‌کنند، بلکه می‌توانند برای پاسخگویی به تماس‌های تلفنی یا نظرات ثبت‌شده در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف استفاده شوند. در حال حاضر، Xatkit ربات‌هایی طراحی کرده که انگلیسی، اسپانیایی و کاتالانی را متوجه شده و به این زبان‌ها صحبت می‌کنند.

جوردی کابوت که عضو دانشکده تحقیقات در ICREA و سرپرست گروه تحقیقاتی SOM Research Lab در موسسه بین رشته‌ای IN3در دانشگاه کاتالونیا و همچنین توسعه‌دهنده و موسس شرکت Xatkit است، چنین توضیح می‌دهد: بهبود و پیشرفت فناوری در حوزه ربات‌ها به این معناست که این دستیارها در حال حاضر می‌توانند در مکالمات پیچیده، مدیریت فرآیند و پردازش درخواست‌های مشتریان نقش داشته باشند. این فناوری اجازه می‌دهد تا هزینه ارائه خدمات به مشتریان بهینه شود. کلید توسعه این دستیاران دیجیتال این است که یک بستر تخصصی برای تعریف ویژگی‌ها، تضمین کیفیت آموزش ، آزمون و نظارت بر رفتار آن‌ها طراحی شود تا کارایی آن‌ها افزایش یابد.

ربات‌هایی که بر پایه نرم‌افزار متن‌ باز ساخته شده‌اند

تیم Xatkit روی نرم‌افزارهای متن باز کار می‌کند تا تنظیم دستیاران دیجیتال برای مشتریان آسان‌تر شود. پلتفرم آن‌ها قصد دارد فناوری‌های پیشرفته در حوزه پردازش و درک زبان طبیعی را با هم تلفیق کند تا بتواند کیفیت مکالمات را بهبود بخشد. Xatkit علاوه بر درک آنچه مشتری می‌گوید، متن‌ها را خلاصه و ترجمه می‌کند و همچنین احساسات خریداران را تجزیه و تحلیل می‌کند. جوردی کابوت می‌گوید: «این ربات می‌تواند بفهمد که آیا مشتری عصبانی است یا خیر و سپس پاسخ خود را با شرایط مطابقت می‌دهد.»

از تحقیق تا کارآفرینی

محققان دانشگاه کاتالونیا کار خود برای توسعه چت‌بات‌ها را تحت عنوان یک پروژه تحقیقاتی آغاز کردند. اما کابوت ادعا می‌کند که آن‌ها بر خلاف سایر محققین، این مسئله را در نظر داشند که این ربات فرای هدف و نوآوری‌هایش، می‌تواند به بسیاری از سازمان‌ها کمک کند و تأثیر اجتماعی گسترده‌تری داشته باشد. بنابراین، ایجاد این بخش جدید امکان ورود متخصصین فناوری و دستیاران دیجیتال به بازار را فراهم می‌کند. یکی از پژوهشگران می‌گوید: “Xatkit با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی که ما در این پروژه تولید کردیم، راه‌حل‌هایی مبتکرانه‌ ارائه می‌دهد و تیم پژوهشی نیز به لطف ایجاد این شرکت می‌توانند با به‌کارگیری این فناوری در دنیای واقعی، درس‌هایی تازه بیاموزند.”

کابوت و سایر پژوهشگرانی که در نوشتن مقاله منتشر شده در هشتمین کارگاه بین‌المللی در زمینه تحقیقات مهندسی نرم افزار و عملکرد صنعتی سهیم بودند، اظهار داشتند: “ما توصیه می‌کنیم نقش محقق را با نقش کارآفرین ترکیب کنید، زیرا این امر کیفیت و تأثیر تحقیقات را بهبود می‌بخشد.” کارشناسان نیز در مواجهه با کمبود سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و نوآوری (R&I) گفتند که به عنوان محقق می‌توانند “به شریکی تبدیل شوند که شرکت‌ها به آن نیاز دارند و به این ترتیب، نتایج حاصل از تحقیقات خود را به بازار بیاورند.”

این پژوهشگران وعده دادند که منابع رایگان را ارتقا می‌دهند، مثلث همکاری بین تحقیقات، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (به عنوان تأمین کنندگان فناوری) و مشتریان نهایی (که می‌توانند شرکت‌های بزرگ باشند) را تقویت می‌کنند و به درختی پربار تبدیل می‌شوند که پیشرفت‌های فناورانه را به دنیای واقعی می‌آورد. آن‌ها در آخر افزودند: “اگر به عنوان محقق، کسب‌وکار مناسبی برای همکاری پیدا نکنیم، خودمان دست به کار می‌شویم و شرکتی مثل Xatkit تاسیس می‌کنیم.”

شعب مختلف فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه کاتالونیا

در حال حاضر دانشگاه کاتالونیا چهار شعبه مختلف دارد. قبل از Xatkit ، Immersium Studio پایه‌گذاری شده بود که در حوزه توسعه فناوری‌های سه‌بعدی ( از جمله واقعیت مجازی ، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی) تخصص داشت. همچنین Care Respite که با همکاری دانشگاه اوتونامای بارسلونا تاسیس شده، در حوزه فناوری‌های نظارت و مراقبت از افراد ناتوان فعالیت دارد. Open Evidence نیز یک مشاوره مالی بین‌المللی است که استراتژی‌ها و مدل‌های عملیاتی تصمیم‌گیری را به کمک هوش محاسباتی مبتنی بر داده ها ارتقا می‌دهد. پروژه Xatkit نیز در برنامه سالانه Spin UOC 2021 که در حوزه‌های کارآفرینی، نوآوری و انتقال دانش برگزار می‌شود، جایزه هیئت داوران را به دست آورد.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

منبع: هوشیو

--

--