دلیل مرگ در اثر ابتلا به کرونا کشف شد

ainews11
3 min readNov 13, 2021

متخصصین دانشگاه آکسفورد در تحقیقات خود برای کشف دلیل مرگ در اثر ابتلا به کرونا، قسمتی از یک DNA را شناسایی کرده‌اند که خطر مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را تقریباً به دو برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش هوشیو و به نقل از خبرگزاری مهر و ایونینگ استاندارد، LZTFL1 نام علمی ژنی است مانع از تقابل سلول‌های ریه با ویروس کرونا می‌شوند. همچنین، این ژن دارای پتانسیلی است تا ریه را فلج کرده و بدن را به نارسایی تنفسی مبتلا سازد. همین موضوع، اکسیژن‌رسانی به سایر اندام‌ها را با اختلال مواجه می‌کند.

به بیان دیگر طی این پژوهش دلیل مرگ در اثر ابتلا به کرونا مشخص شد. همچنین کشف شد که چرا برخی دیگر صرفاً یک دوره درمانی را طی می‌کنند.

کشف نوعی ساختار ژنتیکی

بر اساس خبرنامه دانشگاه آکسفورد، در مطالعاتی که پیش‌تر درباره یک نوع DNA بر کروموزوم ۳ انجام شده بود، مشخص گردید که خطر مرگ ناشی از کرونا در افراد بالای ۶۵ سال، به دلیل این نوع ساختار ژنتیکی ۲ برابر می‌شود. این در حالی بود که متخصصین وقت هنوز رابطه بین هویت ژنتیکی جدید و شدت خطر مرگ بر اثر کرونا را درک نکرده بودند.

بیشتر بخوانید

بکارگیری یادگیری ماشینی برای پیگیری تأثیر کرونا ویروس بر سلامت روان

سپس دو تن از دانشمندان دانشگاه آکسفورد به نام جیمز دیویس و جیم هیوز بعد از انجام تحقیقاتی بر روی این ژن به کمک تکنولوژی‌های جدید، نتایج آن را در مجله نیچر ژنتیکس به چاپ رساندند.

این محققان یک هسته هوش مصنوعی را تعلیم دادند تا بتواند حجم بالایی از اطلاعات مربوط به نقاط مختلف بدن را تحلیل کند. بر این طبق فناوری مشخص شد که احتمال تأثیر رادیکال‌های ژنتیکی بر روی سلول‌های ریه بسیار بالا است.

در ادامه تحقیقات درباره دلیل مرگ در اثر ابتلا به کرونا، دانشمندان با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، بر روی DNA در سیگنال ژنتیک متمرکز شدند. دامیان داونز، از مدیران آزمایشگاه در این رابطه اعلام کرده است که: اطلاعات به دست آمده از خلال مطالعات نشان می‌دهد یک ژن ناشناس به نام LZTFL1 مقاومت سلول‌های ریه را از بین می‌برد.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند ژن مورد اشاره که مخاطره بیشتری برای مرگ ناشی از ابتلای به کرونا دارد، مانع از آن می‌شود تا ریه واکنش مناسب را در برابر ویروس کرونا انجام دهد. نکته جالب آن است که این ژن بر روی سیستم ایمنی انسان آثار مخربی ندارد. به همین دلیل است که دانشمند عقیده دارند آن دسته از افراد که دارای این نوع ژن هستند، واکنش مطلوبی در برابر واکسن کرونا خواهند داشت.

علت وخامت حال بیماران چیست؟

در این رابطه جیمز دیویس گفته است: خصیصه ژنتیکی که شناسایی کردیم توضیح می‌دهد که علت وخیم شدن حال برخی از افراد پس از ابتلا به کرونا چیست. علاوه بر این، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که عکس‌العمل ریه انسان نسبت به کرونا در وضعیت نهایی بیمار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. به بیان دیگر منحصر به فرد بودن این آورده‌های تحقیقاتی ناشی از آن است که بیشتر شیوه‌های درمانی بر روی عکس‌العمل قوای ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا تمرکز داشتند و به موضوع عکس‌العمل ریه توجهی نمی‌شد.

بیشتر بخوانید

رهایی از ویروس کرونا با هوش مصنوعی

بر اساس مطالعات عمیق‌تری که در این زمینه انجام شده، مشخص گردیده است که ۶۰ درصد از نژادهای جنوب شرقی آسیا دارای این ژن پُرمخاطره هستند. همچنین، در نژادهای اروپایی این ژن به میزان ۱۵ درصد وجود دارد. در مقایسه با این دو دسته، نژاد آفریقایی‌تبار حدود ۲ درصد از این ژن را در خود دارد.

در رابطه با این موضوع دیویس گفته است: «البته متغیرهای اقتصادی اجتماعی نیز در میزان آسیب‌پذیری جوامع مختلف در برابر کرونا تأثیر دارد. اگرچه ممکن نیست بتوانیم ساختار ژنتیک انسان را تغییر دهیم، اما تحقیقات مشخص کرده است که افراد با ژنتیک پُرریسک نیز می‌توانند از مزایای واکسن بهره‌مند شوند».

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو

--

--