موجودات بیگانه عصر جدید در فرآیند استخدام

ainews11
4 min readOct 19, 2021

آیا انسان‌ها در جهان هستی تنها هستند؟ این سؤال برای مدت زمانی طولانی، ذهن دانشمندان و طرفداران ژانر علمی تخیلی را به خود مشغول کرده است. حالا، بعد از مشاهده‌ی اشیاء ناشناس پرنده توسط خلبان‌های ارتش آمریکا، این پرسش دیرینه دوباره مطرح شده است، پرسشی که بدون شک همگی نسبت به پاسخش کنجکاویم. اما متخصصان جستجوی شغل که روزانه با انواع الگوریتم‌های پیچیده‌ی هوش مصنوعی کار می‌کنند، معتقدند موجودات بیگانه در میان ما حضور دارند؛ ولی به هیچ وجه شبیه آن‌چه در فیلم‌های تخیلی مثل مردان سیاه‌پوش (۱۹۹۷) می‌بینیم، نیستند.

این موجودات بیگانه چه هستند؟ هوش مصنوعی. دلیل تشبیه موجودات بیگانه به هوش مصنوعی در این مقاله توضیح داده می‌شود. در این میان، به نحوه‌ی برقراری ارتباط با این موجودات نیز پرداخته می‌شود.

اشیاء ناشناس پرنده

وقتی صحبت از موجودات بیگانه می‌شود، عموم مردم به موجوداتی سبزرنگ و عجیب یا شبه‌انسانی فکر می‌کنند. این موجودات می‌توانند ربات باشند. به بیان دقیق‌تر، می‌توانیم هوش مصنوعی را جزو موجودات بیگانه بدانیم.

شاید از خود بپرسید این چه ارتباطی با جستجوی شغل دارد؟ چند وقتی هست که فرآیند جذب متقاضیان به دست ربات‌ها انجام می‌شود، اما نه ربات‌های شبه‌انسانی؛ بلکه ATS یا سیستم‌های رهیابی متقاضی واحدهای منابع انسانی با استفاده از ATS، فرآیند استخدامی خود را مدیریت می‌کنند. هدف از ساخت ATS، غربال خیل عظیم متقاضیان، مرتب‌سازی و اولویت‌بندی آن‌ها به منظور شناسایی برترین و شایسته‌ترین افراد است. در این قسمت، برجسته‌ترین دلایل استفاده از این سیستم‌ها را مشاهده می‌کنید:

• تعداد متقاضیان بالقوه را کاهش می‌دهد: وبسایت‌های جستجوی شغل و موتورهای جستجو میلیون‌ها آگهی شغلی پیش روی افرادی که به دنبال شغل هستند قرار می‌دهند. هرکسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند با تنها چند کلیک برای این مشاغل درخواست بفرستد. در نتیجه‌ی این امر، تعداد زیادی تقاضانامه‌ی شغلی وارد واحدهای منابع انسانی می‌شود که بعضاً متعلق به افرادی هستند که هیچ صلاحیتی برای آن شغل ندارند. به گزارش Inc.، هر کدام از آگهی‌های شغلی این شرکت به صورت میانگین ۲۵۰ تقاضانامه دریافت می‌کنند که از این تعداد تنها ۴ تا ۶ مورد آن‌ها به مصاحبه منتهی می‌شوند. ATS با حذف متقاضیان ناشایسته، در امر جذب و گزینش به واحد منابع انسانی کمک می‌کند.

• در واقع ATS از فرآیندهای استخدامی قدیمی ارزان‌تر و سریع‌تر است: همانطور که گفته شد، ATS تعداد متقاضیان بالقوه را کاهش می‌دهد و بدین طریق، به فرآیند استخدام سرعت بخشیده و بار کاری که بر دوش مدیران منابع انسانی است را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. هرچه شرکت بزرگ‌تر بوده و آگهی‌های شغلی بیشتری داشته باشد، نقش ATS در کاهش پول و زمان موردنیاز پررنگ‌تر می‌شود.

• در واقع ATS پیروی از قانون را آسان‌تر می‌کند: شرکت‌ها به کمک ATS راحت‌تر می‌توانند از قانون «ثبت سوابق متقاضی در اینترنت » پیروی کنند. هدف از وضع این قانون، کمک به وزارت کار آمریکا برای قانونمند کردن فرآیندهای جذب و گزینش به شیوه‌ی الکترونیکی بوده است. بر اساس این قانون، کسب و کارها، بسته به این‌که چه تعداد کارمند دارند، موظف‌اند اطلاعات جمعیت‌شناختی کارکنانی که جذب می‌کنند را به صورت سالانه گزارش دهند. ATS با ذخیره‌ی این اطلاعات، گزارش‌دهی را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کند.

با توجه به این مزایا، واضح است که به کارگیری این فناوری به کارآیی فرآیند استخدامی کمک می‌کند. ATS علاوه بر رتبه‌بندی متقاضیان، می‌تواند فرآیندهای فکری انسانی را نیز تقلید کند. این سیستم‌ها رزومه‌ها را ذخیره و متقاضیان را بر اساس شایستگی‌ها و صلاحیت‌شان غربال و رتبه‌بندی می‌کند؛ سپس، در کسری از ثانیه، بر اساس کلمات کلیدی مشخصی در بین رزومه‌ها جستجو و افراد مناسب را انتخاب می‌کند تا وارد مرحله‌ی بعدی، یعنی مصاحبه شوند.

جستجوی استعدادهای برتر

آرزوی همه‌ی کسب و کارها این است که بهترین افراد را از میان متقاضیان گزینش کرده و به جذب آن‌ها بپردازند. مدیران واحد منابع انسانی بر این نکته واقف‌اند که فرآیند جذب در دنیای مدرن، فرآیندی فعال است. بنابراین، هدف دعوت متقاضیان ایده‌آل است. نکته‌ی حیاتی، جذب متقاضیان و ورود آن‌ها به روال گزینشی است، فرآیندی که با تکیه بر روش‌های غربال و ارزیابی، برترین استعدادهای موجود را استخدام می‌کند.

چالش‌های استفاده از ATS

یک سوءبرداشت رایج در مورد به کارگیری سیستم‌های ATS در فرآیند جذب و گزینش وجود دارد و آن مربوط به رد متقاضیان به دست این سیستم‌هاست. به عبارت دیگر، نگرانی‌ها حاکی از این است که متقاضیان، با وجود در دست داشتن شایستگی‌های لازم، از طرف کارفرما رد می‌شوند.

حال که می‌دانیم شرکت‌های استخدامی از سیستم‌های ATS استفاده می‌کنند و این سیستم‌ها بیشتر از این‌که انسان باشند، به موجودات بیگانه شباهت دارند، نتیجه می‌گیریم که برقراری ارتباط با این موجودات فرازمینی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر تا به حال فیلم‌های علمی-تخیلی تماشا کرده باشید حتماً می‌دانید که برقراری ارتباط درست با موجودات بیگانه چقدر مهم است: تنها یک کلمه می‌تواند همه‌ی کهکشان‌‌ها را نابود کند!

بدترین اتفاق برای متقاضیان شغلی این است که ATS آن‌ها را رد کند. هدف هر متقاضی شایسته‌ای، رسیدن به مرحله‌ی مصاحبه‌ی کاری است؛ بدین منظور، رزومه‌ی او باید از ATS عبور کرده و به دست مدیر استخدام برسد. در هر صورت، شکست و فریب ATS کار چندان دشواری نیست؛ تنها کافی است با اساس قالب‌بندی رزومه آشنا باشید. آن‌چه در رزومه نمی‌آورید، از کلمات کلیدی هم اهمیت بیشتری دارند. به جای قالب‌بندی رسمی و مرتب رزومه، بر بیان هرچه بهتر مهارت‌ها، شایستگی‌ها و تجارب کاری مرتبط‌تان تمرکز کنید.

سیستم‌های ATS متقاضیان مناسب و شایسته را شناسایی و قبول می‌کنند. نکته این‌جاست که بدانیم چطور با این سیستم‌ها ارتباط برقرار کنیم تا رزومه‌ی ما را رد نکنند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

منبع: هوشیو

--

--