پیش بینی خودکشی در دانش‌آموزان با استفاده از هوش مصنوعی

ainews11
4 min readAug 15, 2021

پیش بینی خودکشی می‌تواند امری ضروری باشد، اما چطور می‌توان به آن دست یافت؟ پاسخ به این سؤال، به خصوص در شرایط کنونی که همه‌گیری کووید-۱۹ روی سلامت روان بسیاری از افراد تأثیر منفی گذاشته، اهمیت فراوانی یافته است. یافته‌های یک تیم پژوهشی از مونترآل و فرانسه حاکی از این بوده است که عزت نفس، مهم‌ترین پیش‌بین احتمال خودکشی است. این تیم پژوهشی که متشکل از محققان دانشگاه‌های مک‌گیل، مونترآل، اینسرم و بوردو می‌باشد، در تلاش است با استفاده از هوش مصنوعی، پیش‌بین‌های دقیق رفتار خودکشی میان دانش‌آموزان را شناسایی کند.

ملیسا مکالی، نویسنده‌ی اول این مقاله از دانشگاه بوردو، توضیح می‌دهد: «خودکشی دومین دلیل مرگ و میر در سنین ۱۵ تا ۲۴ سالگی است. تشخیص زودهنگام رفتارها و افکار مرتبط با خودکشی کلید آمادگی و ارائه‌ی راهکارهای مناسب برای حل این مشکل است.»

مقاله‌ی مذکور که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است، مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری شده از بیش از ۵۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های فرانسه می‌باشد. این دانشجویان در بازه‌ی زمانی مشخصی (حداقل یک سال) بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹، مورد بررسی قرار گرفتند. طبق نتایج این مطالعات، از بین ۷۰ پیش‌بین بالقوه، چهار عامل حدود ۸۰ درصد از رفتارهای مرتبط به خودکشی را توجیه می‌کنند: افکار خودکشی، اضطراب، نشانه‌های افسردگی و عزت نفس.

نقش هوش مصنوعی در تشخیص پیش‌بین‌های اصلی خودکشی

محققان عوامل مرتبط با خودکشی را به طور همزمان با استفاده از یادگیری ماشین مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بر اساس میزان اهمیت‌شان در پیش بینی خودکشی، رتبه‌بندی کردند. از جمله‌ی این عوامل می‌توان به این موارد اشاره کرد: اطلاعات جمعیت‌شناختی و اجتماعی، سبک زندگی، استفاده از مواد مخدر، تروما در دوران کودکی، و سابقه‌ی وجود رفتار خودکشی در خانواده.

مسیمیلیانو اوری، نویسنده‌ی دیگر مقاله از دانشگاه مک‌گیل و عضو «گروه مطالعات خودکشی مک‌گیل» در دانشگاه بوردو، می‌گوید: «تعداد زیادی عامل شناخته شده وجود دارند که منجر به افزایش احتمال خودکشی در میان دانشجویان دانشگاه‌ها می‌شوند؛ به عنوان مثال می‌توان به جابجایی از دبیرستان به دانشگاه، استرس‌های روانی-اجتماعی، فشار دانشگاه، و سازگاری با محیط جدید اشاره کرد. همه‌گیری کووید-۱۹ بسیاری از این عوامل را تشدید کرده است؛ با این وجود، شواهد عینی مبنی بر افزایش نرخ خودکشی در این دوران به چشم نمی‌خورد.»

امکان غربال در مقیاس وسیع

دانشجویان شرکت‌کننده در این پژوهش، دو نظرسنجی، یکی هنگام ورود به پژوهش و دیگری پس از یک سال، تکمیل کردند. نتایج این نظرسنجی‌ها اطلاعاتی حیاتی در مورد وضعیت سلامتی، استفاده از مواد و الکل، سوابق پزشکی و روانپزشکی، و وضعیت روانشناختی دانشجویان در اختیار محققان قرار می‌داد. نظرسنجی دوم (پیگیری) نشان داد حدود ۱۷ درصد دانشجویانی که در این طرح شرکت کردند (۴/۱۷ درصد از میان خانم‌ها و ۸/۱۶ درصد از میان آقایان) در این فاصله‎ی یک ساله، رفتارهای خودکشی از خود نشان دادند.

کریستوف زوریو، استاد شیوع‌شناسی دانشگاه بوردو و رئیس «مرکز پژوهشی سلامت جامعه بوردو»، توضیح می‌دهد: «این پژوهش این امکان را فراهم آورد تا دانشجویانی که در معرض خطر خودکشی قرار دارند را با استفاده از پرسشنامه‌ای کوتاه و ساده، شناسایی کرده و سپس با غربال در مقیاسی وسیع، این گروه دانشجویان را به درمان‌ها و مراقبت‌های مناسب ارجاع دهیم. این ابزارهای غربالگری را می‌توان جایگزینی برای اقدامات «سنجش سلامت روان» در نظر گرفت که پزشک‌های عمومی برای دانشجویان اجرا می‌کنند؛ بیشتر دانشجویان تمایلی ندارند در جلسات حضوری و رو در رو، اطلاعات شخصی حساس خود را افشا سازند.»

عزت نفس، عاملی مهم در پیش بینی خودکشی

یافته‌های پژوهش مذکور حاکی از اهمیت عزت نفس به عنوان پیش‌بین احتمال خودکشی بودند. از این پس می‌توان در ابزارهای غربالگری، حتی در اجرا روی دانشجویانی که نشانه‌ای از رفتارهای خودکشی نشان نمی‌دهند، از عزت نفس استفاده کرد.

مرحله‌ی دوم تجزیه و تحلیل روی ۳۹۴۶ دانشجویی انجام گرفت که پس از پیگیری یکساله، نشانی از رفتار خودکشی نداشتند. نتایج این تحلیل‌ها نشان داد که پیش‌بین‌ اصلی برای رفتار خودکشی در مردان، عزت نفس و در زنان، علاوه بر عزت نفس، نشانه‌های افسردگی و فشار دانشگاه است.

عزت نفس پایین یکی از ابعاد اضطراب اجتماعی در نظر گرفته شده و با افسردگی همپوشانی دارد. عزت نفس از شاخص‌های مهم آسیب‌پذیری روانشناختی در میان بزرگسالان جوان است و با افکار خودکشی ارتباط دارد. طبق گفته‌ی محققان، در پیش بینی خودکشی، عزت نفس به عنوان شاخصی برجسته و مستقل عمل می‌کند.

ملیسا مکالی در جمع‌بندی صحبت‌های خود می‌گوید: «متخصصان حوزه‌ی سلامت روان حاضر در تیم انتظار نداشتند عزت نفس در لیست چهار پیش‌بین برتر رفتارهای خودکشی قرار بگیرد. این نتایج بدون کمک یادگیری ماشین محقق نمی‌شد؛ این فناوری به ما اجازه داد حجم زیادی از داده ها را به صورت همزمان تجزیه و تحلیل کنیم. این رویکرد می‌تواند مسیر را برای پژوهش‌های بعدی و برنامه‌ریزی برای اقدامات پیشگیرانه هموار کند.»

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

منبع: هوشیو

--

--