کاربرد هوش مصنوعی در شیرینی پزی : رقابت با قهرمان مسابقات بریتانیا

ainews11
3 min readMay 1, 2021

پخت‌و‌پز همان اندازه که هنر است، یک علم هم هست و به همین دلیل کاربرد هوش مصنوعی در شیرینی پزی می‌تواند برای علاقه‌مندان به پخت‌و‌پز مفید باشد. شاید بد نباشد بدانید «هوش مصنوعی ابر گوگل» در یک مسابقه بزرگ پخت‌و‌پز انگلیسی شرکت کرده است. سارا رابینسون یک نانوای آماتور و یکی از هواداران توسعه‌‍دهنده ابر گوگل، موفق به ساخت مدل یادگیری ماشینی شده که صدها دستورالعمل پخت شامل دستورالعمل‌های پخت انواع شیرینیجات را بررسی و در پیدا کردن دستورالعمل جدید به او کمک می‌کند.

این مدل توانسته لیستی از مواد اولیه و میزان محتویات و دستورالعمل پخت را مشخص کند. همچنین توانایی تولید دستورالعمل‌های ترکیبی را هم دارد. رابینسون برای نمونه یکی از آن‌ها را آماده کرده است. محصول او شامل کیکی خمیری است دستورالعملش را مدل یادگیری ماشین تولید کرده و روی آن کلوچه‌هایی قرار گرفته که دستورالعمل پخت آن‌ها هم متعلق به همان مدل یادگیری ماشین بوده است.

رابینسون با استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در شیرینی پزی توانست دستورالعمل پخت دسری تولید کند که کاملا جدید بوده است. روی این کیک نوعی مایع شیرین وجود دارد که مشابه آن تا به‌حال وجود نداشته است. محصول او کیک هوش مصنوعی «مالترز» نام دارد و کمپانی «مارس» بعد از بررسی این کیک از گوگل کمک گرفته تا چنین دسری تولید کند.

از طرفی پیتر ساوکین، قهرمان مسابقات کیک‌پزی سال ۲۰۲۰ بریتانیا، نوعی از کیک «مالترز» متعلق به خودش پخته که با کیک هوش مصنوعی مالترز رقابت کند.

رایسنسون و ساوکین از مواد غیرمعمولی برای پخت دسرشان استفاده کردند تا شیرینی شکلات آن را با استفاده از مقداری نمک به شوری نزدیک کنند. رابینسون با استفاده از گوگل ترندز فهمید که عبارت «آیا مارمایت شور است یا شیرین» موضوعی است که خیلی از افراد به آن اهمیت می‌دهند و سعی کرد در طعم آن تعادلی ایجاد کند. (مارمایت نوعی چاشنی ترش است که محتوای آن خمیر ترش است). از طرفی ساوکین به دسرش سویا سس اضافه کرد. این خلاقیت مربوط به مادرش بوده که معمولا این کار را انجام می‌داده است. هر دو دستورالعمل طرفداران خودشان را دارند و این امکان وجود دارد تا دستورالعمل هر دو را از طریق سایت Bake Against The Machine جستجو کرده و آن را استفاده کنید تا متوجه شوید کدام باب میل شماست.

شکی نیست که با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی شرایط برای افراد ناتوان تسهیل شده و این سیستم‌ها حتی برای موارد اجتماعی کاربرد زیادی دارند. اما حالا کاربرد هوش مصنوعی در شیرینی پزی می‌تواند در طبخ غذاها و پختن کیک‌ها با ارائه دستورالعمل‌های جدید به انسان‌ها کمک کند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید.
منبع: هوشیو

--

--